Kruhy: Láska nebo nenávist na první pohled?

Kruhy

Historie kruhových objezdů

Kořeny kruhových objezdů, jak je známe dnes, sahají až do počátku 20. století. První náznaky konceptu se objevily v roce 1903 v Paříži na Place de l'Étoile, kde se dnes tyčí Vítězný oblouk. Tento systém však nebyl zdaleka dokonalý a spíše připomínal chaotický kruhový objezd. První skutečný moderní kruhový objezd, jak ho známe dnes, byl vybudován v roce 1919 ve Spojených státech amerických, konkrétně v Ohiu. Tento objezd, nazvaný "Columbus Circle", se stal vzorem pro další stavby a pomohl definovat základní principy fungování kruhových objezdů. V průběhu 20. století se kruhové objezdy začaly rozšiřovat do celého světa, přičemž Evropa se stala jedním z hlavních tahounů jejich popularity. V 60. letech 20. století zpopularizovala Velká Británie specifický typ kruhového objezdu s malým průměrem, který se stal charakteristickým prvkem britské silniční sítě. Od té doby prošly kruhové objezdy dalším vývojem a zdokonalováním, a to jak z hlediska bezpečnosti, tak i plynulosti dopravy.

Výhody kruhových objezdů

Kruhové objezdy se staly běžnou součástí silniční sítě a přinášejí řadu výhod oproti klasickým křižovatkám. Především zvyšují bezpečnost, protože zpomalují provoz a snižují riziko vzniku vážných nehod. Na rozdíl od křižovatek s řízeným provozem, kde hrozí přehlédnutí červené nebo riskantní průjezd na oranžovou, kruhové objezdy nutí řidiče k plynulejšímu a ohleduplnějšímu chování. Dalším plusem je plynulost dopravy. Vozidla se na kruhových objezdech nezastavují na červenou, ale pouze dávají přednost vozidlům již vjíždějícím na kruhový objezd. To vede ke zkrácení čekacích dob a snížení emisí. Navíc jsou kruhové objezdy prostorově úspornější než klasické křižovatky, což je výhodné zejména ve městech, kde je nedostatek místa.

Srovnání kruhových objezdů v Česku a Německu
Vlastnost Česko Německo
Počet kruhových objezdů cca 2 000 cca 20 000
Průměrný počet pruhů 1-2 2-3
Prevalence turbo kruhových objezdů Nízká Vysoká

Nevýhody kruhových objezdů

Kruhové objezdy, ačkoliv často chválené pro plynulost dopravy, mají i svá úskalí. Problémem může být jejich kapacita, která je v exponovaných časech, jako je ranní či odpolední špička, nedostatečná. Vzniká tak kolona, která zpomaluje dopravu v širokém okolí. Další nevýhodou je složitější orientace pro řidiče, kteří v daném městě kruhový objezd neznají. Množství výjezdů, nejasné značení nebo atypický tvar křižovatky, to vše může vést k nejistotě a v nejhorším případě i ke kolizi. Nezanedbatelným negativem je i bezpečnost chodců a cyklistů. Ti se na kruhových objezdech často stávají zranitelnější skupinou, a to z důvodu vyššího počtu vozidel a delší doby, kterou potřebují k bezpečnému překonání vozovky. Ačkoliv se na první pohled zdají kruhové objezdy jako ideální řešení pro řízení dopravy, je důležité zvážit i jejich nevýhody a v konkrétních případech zvolit nejvhodnější typ křižovatky.

Pravidla jízdy v kruhovém objezdu

Jízda v kruhovém objezdu může být pro některé řidiče oříškem, ale dodržování pravidel je klíčové pro bezpečnost a plynulost provozu. Před vjezdem do kruhového objezdu snížíme rychlost a věnujeme zvýšenou pozornost dopravním značkám. Důležité je dát přednost vozidlům již v kruhovém objezdu. Vjíždíme plynule a opatrně, abychom neomezili ani neohrozili ostatní účastníky provozu. V pruzích se řadíme dle směru, kterým hodláme z kruhového objezdu vyjet. Při přejíždění mezi pruhy používáme blinkry a věnujeme pozornost vozidlům v mrtvém úhlu. Pamatujme, že i v kruhovém objezdu platí pravidlo pravé ruky, pokud není značkami určeno jinak.

Nejčastější chyby řidičů

Kruhové objezdy, pro mnohé řidiče stále trochu záhada. Přitom stačí dodržovat pár pravidel a jízda v kruhovém objezdu se stane hračkou. Častou chybou je nesprávné řazení do pruhů. Do kruhového objezdu vjíždíme vždy vpravo a opouštíme ho z pravého pruhu, pokud není značeno jinak. Nezapomeňte dávat blinkr při výjezdu z kruhového objezdu, a to i v případě, že jedete rovně. Řidiči často zapomínají, že i v kruhovém objezdu platí přednost zprava. Vždy tedy dávejte přednost vozidlům, která už v kruhovém objezdu jsou. Dodržováním těchto jednoduchých pravidel předejdete nepříjemným situacím a z jízdy v kruhovém objezdu se stane bezproblémová záležitost.

Kruhový objezd: nekonečný tanec plechovek, kde přednost má ten, kdo se nebojí ji vzít.

Zdeněk Dvořák

Kruhové objezdy a cyklisté

Kruhové objezdy představují pro cyklisty specifické výzvy. Zatímco pro motoristy znamenají plynulejší provoz, cyklisté se na nich často necítí bezpečně. Hlavním problémem je sdílení prostoru s automobily a kamiony, které mnohdy cyklisty přehlížejí. Cyklisté se tak musí neustále rozhlížet a předvídat chování ostatních účastníků provozu. Důležité je dávat jasná znamení o zamýšleném směru jízdy a dbát zvýšené opatrnosti. Některé kruhové objezdy jsou uzpůsobeny i pro cyklisty, například vyznačenými cyklopruhy. Ty zvyšují bezpečnost a plynulost provozu pro všechny. Pro cyklisty je jízda v takových případech komfortnější a bezpečnější.

Budoucnost kruhových objezdů v ČR

Kruhové objezdy se staly v České republice běžnou součástí silniční sítě. Jejich obliba pramení z mnoha faktorů, mezi něž patří plynulost dopravy, bezpečnost a efektivita. Budoucnost kruhových objezdů v ČR je světlá. Očekává se, že počet kruhových objezdů v České republice poroste.

Důvodem je jejich prokázaná účinnost při snižování nehodovosti a zlepšování plynulosti dopravy. Moderní technologie, jako jsou inteligentní dopravní systémy, by mohly dále zvýšit bezpečnost a efektivitu kruhových objezdů. Tyto systémy mohou například řídit semafory na vjezdech do kruhového objezdu v závislosti na hustotě provozu.

Přestože jsou kruhové objezdy v České republice stále populárnější, existují i výzvy, které je třeba řešit. Patří mezi ně například nedostatek prostoru pro výstavbu nových kruhových objezdů ve stávajících městských oblastech. I přes tyto výzvy se zdá, že kruhové objezdy budou hrát v české silniční síti i nadále důležitou roli.

Publikováno: 25. 01. 2025

Kategorie: auta