Peugeot 205: Legenda na čtyřech kolech

Peugeot 205

Historie Peugeotu 205

Peugeot 205, tohle jméno dodnes zahřeje u srdce každého pravého autíčkáře. Když v roce 1983 tahle francouzská legenda poprvé vyjela na silnice, nikdo asi netušil, jakou revoluci způsobí. Vznikla v době, kdy lidi toužili po šikovném autě do města, které by moc nežralo, ale přitom vypadalo k světu. A přesně to dvěstěpětka splnila na jedničku. Lidi si ji okamžitě zamilovali a prodeje letěly nahoru jako raketa. Ten hranatý design s drzým výrazem byl prostě něco! A co teprve ta nabídka motorů - od úsporných městských šicích strojů až po pořádně nadupaná dieselová srdce. Každý si přišel na své, ať už chtěl jezdit za pár korun nebo si užívat pořádnou jízdu. A když přišla v roce 1984 verze GTI, to teprve začala ta pravá show! Tahle malá střela válcovala jednu rallye za druhou a stala se snem každého mladého řidiče. Dvěstěpětka se nakonec vyráběla až do roku 1998 a sjelo jich z linky víc než 5 milionů. I dnes, když potkáte zachovalou dvěstěpětku, víte, že koukáte na kus pořádné automobilové historie.

Design a styl

Dvěstěpětka od Peugeotu se objevila v roce 1983 a okamžitě si získala srdce evropských řidičů. Tenhle malý hatchback prostě seděl - měl šmrnc, byl šikovný a na silnici s ním byla radost jezdit. Za tím nádherným vzhledem stálo věhlasné italské studio Pininfarina, které má v portfoliu spoustu legendárních aut. Když se na dvěstěpětku podíváte, hned vás zaujmou ty čisté linie, krátké převisy a sportovní postoj. I po těch letech vypadá pořád skvěle a moderně, což jen dokazuje, jak nadčasový design to byl. Co se týče motorů, měli jste na výběr všechno možné - od úsporných benziňáků až po svižné turbodiesely. Proto taky dvěstěpětku potkáte jak pod okny paneláku, kde parkuje mladá rodina, tak na okreskách v rukou nadšených řidičů.

Motory a výkon

Peugeotů 205 bylo jako máku a každý si mohl vybrat motor přesně podle svého gusta. Kdo to chtěl mít levné a úsporné, sáhl po litrové nebo jedenáctistovce. S těmahle motorky sice žádné závody nevyhrál, ale po městě to fičelo docela slušně a na benzín to bylo fakt nenáročné. Pro řidiče, co měli rádi trochu větší grády, byly nachystané čtrnáctistovky, šestnáctistovky a devatenáctistovky. Tyhle už měly pod kapotou pořádný koně a dokázaly vystřelit z nuly na stovku pod deset vteřin. No a pak tu byla ta největší pecka - GTIčko, nejdřív se šestnáctistovkou a pak s devatenáctistovkou pod kapotou. To byl prostě král mezi ostrými hatchbacky. Naftaři si mohli vybrat mezi sedmnáctistovkou a osmnáctistovkou. Jasně, na benzíňáky to nemělo, ale když šlo o spotřebu a výdrž, tyhle motory byly jednička. Ať už jste si domů odvezli jakoukoli verzi, dvěstěpětka vám dokázala, že řídit auto může být fakt zábava.

Sportovní verze GTI a T16

Dvěstěpětka od Peugeotu nebyla jen dalším praktickým autem do města. Tahle francouzská značka z ní udělala pořádnou sportovní ikonu, na kterou se nezapomíná ani po letech. Všechno odstartovalo v roce 1984, když se objevila verze GTI. Ta dostala pod kapotu motor 1.6 se 105 koňmi, a později přibyla ještě ostřejší varianta 1.9 se 130 koňmi. GTIčko se rychle stalo vzorem pro všechny malé sportovní hatchbacky - bylo rychlé, mrštné a přitom cenově dostupné. Když pak začalo vyhrávat závody, hlavně v rallye skupiny B, jeho pověst ještě víc narostla. Naprostou špičkou byl model 205 Turbo 16, speciálně upravený pro rallye skupinu B. Tohle auto mělo motor uprostřed, poháněná byla všechna kola a v závodní verzi dávalo neuvěřitelných 500 koní. S tímhle strojem Peugeot ovládl mistrovství světa v rallye dvakrát po sobě, v letech 1985 a 1986. GTI a T16 se navždy zapsaly do dějin motorismu a dodnes jsou vzorem pro moderní sportovní auta.

Popularita a ocenění

Malý Peugeot 205 okamžitě nadchnul řidiče svým šarmantním vzhledem, nízkou spotřebou a skvělými jízdními vlastnostmi. Pro automobilku to byl doslova jackpot, který jí pomohl postavit se znovu na nohy v nelehkých časech. Odborníci z automagazínů nešetřili chválou a vůz sbíral jedno ocenění za druhým, přičemž tím nejvýznamnějším bylo bezpochyby evropské Auto roku 1984. Když pak na trh vtrhla ostrá verze GTI, způsobila hotovou revoluci mezi malými sporťáky a dodnes je považována za kultovní vůz. Dvěstěpětka se zapsala do historie jako jeden z nejúspěšnějších francouzských vozů vůbec a její kouzlo funguje i po letech. Mezi všemi peugeoty patří k absolutní špičce a její DNA můžeme vidět i v současných modelech značky.

Porovnání Peugeot 205 GTI s konkurencí
Model Rok výroby Výkon (k) 0-100 km/h (s) Maximální rychlost (km/h)
Peugeot 205 GTI 1.9 1986-1994 130 7.8 205
Volkswagen Golf GTI Mk2 1983-1992 112 9.0 191

Peugeot 205 dnes

Dvěstěpětka od Peugeotu, to je prostě láska na celý život. I když už se tahle francouzská kráska nevyrábí od osmadevadesátého, pořád dokáže rozbušit srdce každému fandovi do aut. Jasně, na silnici jich potkáte už jen poskrovnu, ale ty zachovalé kousky, to je prostě paráda. Peugeot 205 je jako dobré víno - s věkem jen dozrává. Ten nezaměnitelný design a radost z každé jízdy z něj dělají naprostý klenot mezi mladými veterány. Z běžného auta se postupně stává vzácný poklad, který na hodnotě jen získává. Ať už mluvíme o legendární verzi GTI nebo klasickém třídveřáku, dvěstěpětka si svoje místo v automobilové síni slávy určitě zasloužila. A kdo ví? Možná se jednoho dne dočkáme jejího moderního nástupce.

Peugeot 205, to je víc než jen auto. Je to vzpomínka na mládí, na svobodu, na první kilometry za volantem. Je to legenda, která nestárne.

Zdeněk Dvořák

Zajímavosti a fakta

Peugeot 205, tohle auto prostě všichni milovali, ať už na běžných silnicích nebo na závodních okruzích. Je až k nevíře, že ho původně chtěli prodávat jako Talbot 105, ale nakonec z toho sešlo a dostal lví značku. A ta verze 205 T16? To byl teprve stroj! S motorem vzadu uprostřed řádil v rallye jako utržený ze řetězu. Patnáct let se tenhle pěťák vyráběl a prodalo se jich víc než pět milionů, což z něj udělalo jeden z největších hitů značky. Je to prostě ikona osmdesátek. Pininfarina odvedl se vzhledem parádní práci - i dneska, když potkáte dvěstěpětku na silnici, tak se za ní otočíte. Není divu, že si získala tolik příznivců po celém světě, ať už jako běžné auto do města nebo jako ostrý sporťák.

Publikováno: 14. 02. 2025

Kategorie: auta