BMW M5: Bestie na čtyřech kolech
Historie modelu M5
První generace BMW M5, označovaná jako E28, spatřila světlo světa v roce 1984. Vůz byl poháněn řadovým šestiválcem o objemu 3.5 litru, který produkoval 286 koní. Tato pohonná jednotka, odvozená od závodního speciálu BMW M1, katapultovala M5 na tehdejší dobu neuvěřitelnou rychlostí, a to až na 245 km/h. E28 se stala okamžitě hitem a položila základy pro budoucí generace supersportovních sedanů.
V roce 1988 přišla na trh druhá generace s označením E34. Ta se mohla pochlubit modernějším designem a výkonnějším motorem. Řadový šestiválec byl zvětšen na 3.6 litru a později dokonce na 3.8 litru, čímž se výkon vyšplhal až na 340 koní. E34 byla k dispozici také s pohonem všech kol a stala se tak ještě všestrannějším vozem.
Třetí generace, E39, dorazila v roce 1998 a přinesla s sebou osmiválcový motor o objemu 4.9 litru. Tento agregát produkoval impozantních 400 koní a dokázal M5 rozpohybovat z 0 na 100 km/h za pouhých 5.3 sekundy. E39 byla proslulá svou vyvážeností a jízdními vlastnostmi, díky nimž se stala ikonou mezi sportovními sedany.
Výkon a jízdní dynamika
BMW M5 je synonymem pro vysokovýkonné sedany s ohromující dynamikou. Pod kapotou se ukrývá monstrózní motor, který dodává neuvěřitelnou sílu a točivý moment. Díky pokročilému pohonu všech kol a sportovnímu odpružení se M5 chová na silnici jako dravá šelma. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za neuvěřitelně krátký čas a maximální rychlost je elektronicky omezena. Řidič má k dispozici několik jízdních režimů, které upravují odezvu motoru, převodovky a podvozku. Od komfortního nastavení pro každodenní ježdění až po extrémně sportovní režim pro jízdu na okruhu. BMW M5 je zkrátka autem, které dokáže uspokojit i ty nejnáročnější řidiče.
Vlastnost | Generace E39 (1998-2003) | Generace F90 (2017-současnost) |
---|---|---|
Motor | 4.9L V8 | 4.4L Twin-Turbo V8 |
Výkon | 294 kW (400 koní) | 441 kW (600 koní) |
Převodovka | 6-stupňová manuální | 8-stupňová automatická |
0-100 km/h | 5.3 sekund | 3.4 sekund |
Design a interiér
BMW M5 je synonymem pro luxusní sportovní sedan. Design a interiér tohoto vozu jsou navrženy tak, aby poskytovaly maximální komfort a zároveň podtrhovaly sportovní charakter vozu. Interiér je kombinací prémiových materiálů, jako je kůže Merino, karbonové doplňky a hliník. Sportovní sedadla poskytují vynikající boční vedení i při dynamické jízdě. Volant s tlustým věncem padne skvěle do ruky a je osazen pádly pro manuální řazení. Dominantou palubní desky je velký dotykový displej infotainmentu, který je doplněn o digitální přístrojový štít. BMW M5 nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících a jejich zavazadla. Design a interiér BMW M5 jsou zkrátka pastvou pro oči a zaručují, že se v tomto voze budete cítit vždy výjimečně.
Technologie a inovace
BMW M5 je odjakživa synonymem pro inovativní technologie, které posouvají hranice možného v segmentu sportovních sedanů. Od první generace představené v roce 1984 se tento model stal ikonou, která kombinovala luxus a komfort s dechberoucí dynamikou a jízdními vlastnostmi.
Dnes, s nejnovější generací, BMW M5 pokračuje v této tradici a přináší řadu technologických vymožeností. Pohon všech kol M xDrive s možností přepnutí do režimu čistě zadního náhonu zaručuje optimální trakci a ovladatelnost v každé situaci.
Osmistupňová automatická převodovka M Steptronic s funkcí Drivelogic umožňuje bleskové řazení a přizpůsobení charakteristiky převodovky jízdnímu stylu. Výkonný motor V8 o objemu 4,4 litru s technologií M TwinPower Turbo generuje impozantní výkon a točivý moment, které katapultují vůz z 0 na 100 km/h za neuvěřitelné 3,4 sekundy. BMW M5 je však mnohem více než jen souhrn impozantních čísel. Je to automobil, který v sobě spojuje nejmodernější technologie s vášní pro řízení a poskytuje nezapomenutelný zážitek z jízdy.
Konkurence na trhu
BMW M5 se pohybuje na trhu, kde je konkurence extrémně silná. Mezi jeho největší rivaly patří především vozy jako Mercedes-AMG E 63 a Audi RS 6 Avant. Tyto vozy nabízejí podobný výkon, dynamiku a luxusní výbavu. Mercedes-AMG E 63 sází na agresivní design a brutální sílu motoru. Audi RS 6 Avant je zase známé svým praktičtějším kombíkem a sofistikovaným pohonem všech kol.
Kromě těchto dvou hlavních konkurentů existuje i řada dalších sportovních sedanů a kombíků, které mohou M5 šlapat na paty. Za zmínku stojí například Porsche Panamera, které zaujme svým sportovním charakterem a luxusním interiérem. Dále tu máme Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio s emotivním designem a silným motorem. Konkurence je opravdu pestrá a každý z těchto vozů má své vlastní přednosti a nedostatky. Pro BMW M5 je proto klíčové neustále se zlepšovat a přicházet s inovacemi, aby si udrželo své místo na vrcholu.
Limitované edice M5
BMW M5, to je jméno, které rezonuje mezi fanoušky sportovních sedanů už dekády. Za tu dobu se na trhu objevila celá řada generací, z nichž každá posunula laťku výkonu a jízdní dynamiky o kus dál. A jak už to u ikonických modelů bývá, i M5 se dočkala řady limitovaných edic, které ještě více podtrhly její výjimečnost.
Tyto exkluzivní verze, často produkované v počtech jen několika stovek kusů, lákaly na unikátní designové prvky, luxusnější materiály v interiéru a mnohdy i na posílené motory. Mezi sběrateli a nadšenci do BMW jsou limitované edice M5 velmi ceněny a jejich hodnota na trhu ojetin často s časem roste. Vzpomeňme například na E28 M5 z roku 1988, která se stala legendou díky své limitované produkci a dnes je vyhledávaným sběratelským artiklem. Nebo na E39 M5 "30 Jahre M5" z roku 2018, která oslavila 30 let od vzniku první M5 a nabídla 600 koní pod kapotou. Tyto limitované edice jsou důkazem, že BMW M5 není jen obyčejný sedan, ale automobil s bohatou historií a vášní pro sportovní jízdu.
BMW M5. Auto, které vám nedovolí zapomenout, proč milujete řízení. Brutální síla, chirurgická přesnost a zvuk, který probudí i spící duše.
Radomír Novotný
Budoucnost BMW M5
Budoucnost BMW M5 je stejně vzrušující, jako je jeho historie. S rostoucí popularitou elektrifikace a autonomního řízení se nabízí otázka, jak si ikona sportovních sedanů udrží svou pozici. BMW již naznačilo, že M5 se pravděpodobně stane plně elektrickým modelem. To slibuje ohromující výkon s okamžitým točivým momentem elektromotorů. Otázkou zůstává, zda se podaří zachovat emoce a syrový charakter, které jsou pro M5 typické. BMW si je vědomo důležitosti zvuku a odezvy motoru pro zážitek z jízdy. Proto investuje do vývoje technologií, které i v elektrické éře zaručí, že M5 zůstane řidičským autem. Můžeme očekávat pokročilé systémy simulace zvuku motoru a inovativní technologie podvozku, které zajistí maximální dynamiku a ovladatelnost. Budoucnost BMW M5 je plná výzev, ale zároveň skýtá obrovský potenciál.
Publikováno: 05. 11. 2024
Kategorie: auta